Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Anti-Virus IV

Hej och välkomna.
Som ni ser har jag "försökt" att designa denna blogg... Tyvärr får jag inte upp "logon" på denna dator som jag använder just nu och jag förstår fortfarande inte varför. På den lokala datorn syns logon alldeles utmärkt men inte på denna... Så jag försöker fixa det, när jag har tid till det så att säga.

[PC]
Detta blir då mitt fjärde inlägg angående datorer och dess hemligheter. Men temat är fortfarande Anti-Virus.
Mycket har förändrat  sedan jag sist använde Norton Anti-Virus. När man hade den så kunde Scan-processen ta evigheter och för det mesta blev alla våra datorer sega tack vare den. Och dess upptäckter av virus, trojanska hästar, maskar och annan skadlig programvara var redan alldeles försent. Och det värsta var ju att vi var tvungna att ta bort programvaran manuellt, det vill säga; att söka efter den skadliga programvaran och sedan radera den.
Men det var längesen detta. Idag är Norton Anti-Virus mycket mer uppdaterad, bättre och kanske smått uppgraderad men fortfarande kan man väl säga, är den likt den som vi hade förr. Men är det en arbetsdator så rekommenderar jag den men det är inte alltid den hittar alla sorters skadlig programvara och det är det negativa med det hela. Ett anti-virus program ska hitta allt negativt.
Jag länkade igår till en sida som personen hade listat ut de bästa anti-virus program som finns idag. Så där kan ni nog titta in och kolla på recensionerna, dock är den på engelska. Jag använder mig en utav de anti-virus program som hon listar ut där.
Skadliga programvaror burkar oftast finnas som sagt, i mail-inkorgen. Windows Live Mail är mycket mer avancerad än vad den var förr. Detsamma med Yahoo-mail och Gmail. Men det är dock en sak som fortfarande är ett problem och det är Spam-mail. Det är helt enkelt oönskade reklamutskick, bedrägeriförsök eller utskick av Virus, med andra ord, skräppost.
Det finns Anti-Virus program som tar hand om skräpposten med det är inte alltid som den gör det. Oftast är det själva Mail-tjänsten som gör det. Men ibland kan användaren bli lurad, av sina egna kontakter tillochmed. Användaren som skickar spammail är med andra ord, infekterad av datorvirus. Och som jag sagt innan, ignorera det bara. Även okända länkar ska absolut ignoreras.

Detta är min  rekommendation för säkert surfande:
1, Ett bra Anti-Virus program.
2, En bra Webbläsare, Gärna Firefox
3, En bra mailtjänst.
4, Okända länkar/sidor ska absolut ignoreras.

//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0