Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Vecka 26: Helvetesveckan

Godkväll och välkomna till Eddiemans Fredagspub, en blogg som ska uppdatera oftare (!) och som handlar lite vadsomhelst i Eddies (Edisons) liv.

Som sagt, idag är den en sjuk lördag med en värme som toppar alla dagar i beskrivningen: HEMSK.
Och inte bara denna lördag som varit hemsk. Hela veckan har varit hemsk med bland annat sjukdomar, orättvisa och kanske en liten bit utav utbrändhet.

Trott eller ej, jag är fortfarande på Arbetsmarknadsenheten i Arboga. Och trott eller ej, jag lever fortfarande. Efter en sådan fruktansvärd personalbrist som stackars Hemservice och jag till den största delen, har upplevt, har blivit så att jag VILAR hela helgen och försöker återuppta det arbete som jag inte lyckats med under veckan. Jag har verkligen totalt däckat och jag var faktiskt nära på att knäcka min själ. Och när själen är knäckt är jag okontaktbar i över en vecka! Detta har hänt förr och eftersom detta är något jag fruktar över så tar jag det med all försiktighet med ingredienserna LUGN och RO till 110%.

Stress är den faktorn som förstör detta till 65% men jag klarar av att hantera den, inte minst när man "jobbar" till fullo.

[Hemservice]
Jag vart så ledsen när jag gick över till heltid på verksamheten. Och varför vart jag ledsen istället för "GLAD"? Som ni vet så existerar ju inte Hemservice egentligen, det är en verksamhet som de hittat på som de stackars pensionärerna och de som är i behov av verksamheten, beroende av.
Och jag får ju inte en lön... Tyvärr, jag får bara något som kallas för "bistånd". Herregud, jag borde hitta något annat men som sagt, jag är tvungen att vänta, vänta på ett besked som kommer verkligen att kosta hjärtat mitt om de tackar nej...
Hade jag fått en riktig lön på den verksamheten så hade jag hoppat utav glädje varje dag efter ett arbetspass.

Varför kan man inte uppgradera Hemservice? Göra den till något extremt professionellt?
Jag vet inte och den frågan kan nog besvaras av självaste politikerna i Arboga. Om jag hade den makten (som jag förhoppningsvis kommer att få snart, kanske?) så hade jag nog forskat lite i detta ämne och försökt uppgradera Hemservice liknande som Samhall gör ungefär?
Ett riktigt företag med andra ord... Går det inte att göra något sådant till Hemservice?
För att vi, VI sliter ARSLEN av oss. VERKLIGEN! Jag är så trött om dagarna att jag hinner inte ens kontakta min familj för en uppdatering, mina vänner kanske har glömt bort mig och det är bara under dagarna LÖRDAG och SÖNDAG som jag kan återhämta mig efter brutala veckor.

Lördagen och söndagen är som en "Redemption" för mig. Jag hinner att återställa mig till den rätte jag men redan under tisdagens arbetspass på Hemservice säger min själ emot och behöver mer tid att vila.

Kunde man inte istället börja 8.00 istället för 7.00? Och vilka vill ha ett städ klockan 7.30 på morgonen när det enda vi hör varje morgon efter det att vi väckt en människa är något som lyder: "Kommer ni SÅ tidigt?" Eller; "Ni har precis väckt mig!".
Det var ju ni som skrev schemat brukar jag svara och då blir det knäpptyst.
Hade vi som sagt börjat 8.00 kanske vi hade fått det lite lättare. Vi hade tagit ett pass direkt på morgon, 15 minuter ägnar man sin tid till att packa ned och utrusta sig med lite städmaterial och checka av scheman och redan 8:20 börjar vi städa hos någon. Klockan 8.55 - 9.10 är det frukost och dagen kan fortsätta rulla.
På detta sätt kanske vi alla blir lite arbetsglada och redo att sätta igång och på så vis får du ytterliggare 1 timma till att göra dig i ordning och utrusta dig själv med saker.
Och kom ihåg, klockan 16.00 slutar vi varje dag, inte en minut tidigt eller senare, PRICK 16.00.

[Språket, en del utav vår kommunikation med varandra]
Men varje människa är inte kapabel nog att följa dessa instruktioner tyvärr...
Vissa förstår inte svenska till exempel och då är det ett seriöst problem... Häromdagen ville jag få min (oturligt nog) städkamrat att rengöra badrummet under tiden jag var i köket och städade, men det resulterade i att min kamrat ignorerade min order och istället började skura alla golv, inklusive köket fastän jag inte var färdig i köket...
Detta är ytterliggare en annan själ till att man bör utveckla sig mer i skolan och förbaskat LYDA varje order som läraren säger till eleven.
Just det, det var en annan utländsk person som jag jobbade med under den eftermiddagen och den personen är verkligen trögtänkt...
Svenska förstår hon inte till 100%. Hon har svårt för sig att förstå och prata svenska och kommunikationen är urusel mellan mig och henne... Usch, att jag ogillar henne skarpt... Men jag är fortfarande neutral så jag ska inte säga något mer om det, förutom att för guds skull, lär er mer på skolan och STUDERA till max så att jag förstår er senare...
Jag kanske låter hemsk när jag säger detta men jag själv är av en utländsk bakgrund och jag är stolt att vara det också men det blir så himla pinsamt när jag inte förstår vad en säger till mig!

Nej nu har jag sagt mitt för idag och jag ska försöka blogga mer. Men inte under denna tropiska klimatzon som härjar över Sverige just nu. Ha en fortsatt kväll önskar

//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0