Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddie hatar Astma - The Aftermath

Tjenare och välkomna till Eddiemans Fredagspub, min personliga blogg på nätet... För er som undrade så står (min) för Edison Henriquez eller såsom jag brukar kalla mig, EDDIE.

Helgen har bara bestått utav vila. Astman har hållit sig undan ett tag vilket är mycket bra men skräcken kom när jag insåg att min Astmamedicin höll på att ta slut i morse och när detta hände så får jag helt enkelt vänta för nästa check innan jag kan skaffa mig fram nya doser av luftrörsvidgande preparat vilket som jag berättade om igår vad astman var lite kort, ett inflammatorisk sjukdom.

Jaha, detta betyder också att det är den 11;e december vilket är ganska fascinerande eller hur?
Hittills har jag överlevt två astmaanfall och flera olika sorters "riskfaktorer" om jag nu får uttrycka mig så, under denna vinterperiod och decembermånad. Att gå på det där Folkhälsoprogrammet är något som verkligen är tufft men det tar jag en annan dag, vad jag menade med ordet riskfaktorer var att när man väl är en astmatiker så stöter man på olika riskfaktorer nästan varje dag. Kylan är en stor faktor... Varför just kylan när jag älskar det kalla? Blir luften för kall så får jag problem med andningen. För att kunna "andas" i kylan krävs det att jag antingen har något som täcker näsan och halsen (halsduk är perfekt men jag ÄGER INGEN!!) eller tar min astmadosa innan jag går ut...

Nästa riskfaktor är nog den som jag jämt stöter på och som dominerar bland våra gator och det är cigarettröken... Vid normala fall så brukar inte detta trigga igång astman på instansen men under vintern och våren så brukar jag vara extra känslig mot just röken och det är ett helvete att promenera bland gatorna i kylan samtidigt som det förekommer cigarettrök då och då... HEMSKT!

Nästa riskfaktor känner vissa till redan men jag måste snacka om den i alla fall och det är när astman triggas när man kommer i kontakt med pälsdjur eller liknande.
Och inte bara päls... Även damm eller liknande triggar igång astman... Phew...
Så hemskt, så hemskt... Jag hatar astman verkligen och som jag sade igår så finns inget botemedel mot astman... Och jag kommer nog lida utav astma for the rest of my life...

Trevlig söndag...

//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0