Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Reflections: Vasagymnasiet 2005 - 2008

Hej.
Det är dags för ett inlägg som kommer mest handla om tiden i gymnasiet i min aspekt förstås och se lite och fördjupa oss lite av vad som "ändrades" inom mig och attityden och hur "livet" var då.

Varför jag gör detta är dels på grund av att det var ändå har som "min attityd" förändrades totalt och dels också den gruppindelning som alltid förekom under en klass. Det var även här som mitt språk ändrades totalt och det var ändå här som "Eddieman" (Karaktären) föddes Och jag trodde förstås att jag var ensam hela vägen ut och tro mig, det var jag också. Men det tar vi senare.

Jag varnar om att detta kan vara ett långt inlägg...

[Första året]
Självklart valde jag Samhällsprogrammet eftersom det var en sådan "brett" program så man kunde egentligen "bli" vadsomhelst men det krävdes dock att man tar eftergymnasiala utbildningar efter denna utbildning vilket jag var redan införstådd på och detta var då år 2005.
Min pappa var kritisk till detta val jag gjorde och ansåg att Samhällsprogrammet inte ledde någonvart, vilket han nu haft rätt nu i tre hela år... Och varför det inte skulle leda någonvart var helt enkelt simpelt; utbildningen ger inga jobb efter avslutad utbildning. Som jag nämnde tidigare så är egentligen samhällsprogrammet någon utbildning som ger/kräver eftergymnasiala utbildningar men det var en "krock" som pappa inte kunde förstå men som bara jag kunde förstå...
Men första året med min nya klass var faktiskt rätt så spännande... Dock var det mycket politiska åtaganden nästan hela tiden det första året och massor med tjatande om Andra världskriget och nazismen av den enkla anledningen till att det fanns sådana som "dyrkade" detta fenomen i klassen...
Men eftersom jag var rätt så "dum i huvudet" då också så brydde jag mig inte om det utan fortsatte med mina kulturriska tankar och fantasier eftersom jag alltid haft fantasier i min hjärna. En glad och optimistisk person var jag året ut men inte nöjd dock eftersom man var lite orolig om man skulle klara av denna utbildning eller inte. Sådana känslor fick jag första året då eftersom det var ständiga konflikter mellan mig och min familj...
En kurs som introducerades men som senare skulle leda till en katastrof var Datakunskap A där en lärare (Om han nu var en lärare) som hade extrema problem med att hänga med om vad man egentligen gjorde under alla lektionerna. 
Vi skulle gå igenom grundläggande kunskaper om dataprogrammen inom Microsoft Office såsom Word, Excel och PowerPoint. Men det resulterade i att vi var "före" hans planering på hans schemainlagda kursen och det ledde också till att han inte undervisade något över huvud taget... Och istället påstod han att "man inte gjorde något" trotts att jag visade honom hur man egentligen gör presentationer i PowerPoint...
Detta var mycket kontroversiellt enligt min hjärna och varför skolan kunde anställa en sådan inkompetent lärare förstår jag ännu idag inte. Och att han dessutom var "inlånad" för att leda oss till en bättre framtid var helt enkelt absurt! Om ni undrade om jag klarade av kursen, ja det gjorde jag men såsom han beskrev det; med marginal...
Herregud alltså... Vad är detta egentligen för påstående?! Med marginal?!l Trotts att jag visade honom en "awesome" Powerpoint presentation och att jag låg steget före honom hela tiden och att jag älskar reggaemusik? En bättre lärare fick man seriöst leta efter men det hände väl aldrig då... Lyckligtvis fick han då sparken efter en rad protester och mer av honom fick jag aldrig mer se, tack gode gud för det....

Efter ett år med klassen fick man både respekt från vissa och det var väl huvudsaken... Dock ansåg några att jag var alldeles för högljudd när jag råkade skratta ibland under en klass, kanske lite för konstant men det fick vissa att brista ut i skrik och vända mot mig och säga; KÄFTEN! Och tro inte att det var killarna... Nej, vi snackar tjejerna också... Geez...
Jag tyckte på denna tid att vissa inte hade någon humor alls och vad vore humor, skratt och ett riktigt fint leende idag om det inte fanns??

En annan sak som fick mig att börja tänka nu var det här med språket... Som sagt, eftersom jag var kulturinriktad på denna tid så var det mycket "reggaefanatiska" intryck, Hip Hop agerande och mycket annat "tjohej" som jag då kallar för kulturinriktat...  Därför var språket lite "konstigt" om man nu får uttrycka sig så med den där inhemska brytningen som jag aldrig fick till när jag försökte mig in på det och tro mig, jag försökte men gav upp efter totalsågningen av både den "beatbox-koncert" jag hade då med mitt eget folk, Salvadoranerna i Arboga och när jag också inte platsade någonstans bland ett så kallat "ungdomsgäng" så fick jag istället skapa mina egna karaktärer och låtsas att jag var med i ett kulturinriktat gäng...
Som jag sa tidigare, har man FANTASI SOM JAG SÅ GÖR MAN UNIKA SAKER!!

[Andra året]
Jag vill inte minnas andra året i gymnasiet och det är inte så mycket som jag minns heller tack och lov! Men i princip hände det bara negativa saker... Först så splittrar min familj, sedan får man inte läsa Språkinriktningen i programmet och är tvingad till att läsa inriktningen kultur (SOM JAG ÄR INTRESSERAD AV MEN INTE FFS GAMMAL KULTUR FRÅN EUROPA M.M) och sedan blir man även tvingad att läsa både Geografi (Något som jag också är intresserad av men det var tydligen bara POLITIK vi snackade om), och Litteraturvetenskap. (Något som jag verkligen hatar, speciellt litteratur tagna från Antikens Grekland då. Dagens litteratur får duga men inte gammal och utdaterade dokument)
Detta med Geografi har jag nämnt ett antal gånger här på min blogg och de inläggen kan ni läsa här. Leta då efter inläggen om Smokey LaRue, min påhittade karaktär... Och även denna inhemska "litteraturvetenskap"...

Det var även här som Beatboxing introducerades i skolan och det var ändå också här som jag för första gången med ett samarbete med den bästa rektorn i hela Sverige för Vasagymnasiet i Arboga, rappade tillsammans med några toner från mitt beatboxande till de gångna studenterna 2007 vilket var verkligen fantastiskt. Jag minns detta som en av de absolut bästa beatbox-minnen som jag kommer att hålla mig inombords väldigt länge. Ett minne klart att minnas om och om igen.

Det är egentligen inte så mycket att berätta om andra året på gymnasiet faktiskt... Jag har väl säkert förträngt för det mesta eller rent sagt bara minns det inte helt enkelt...

[Tredje året]
Det är här som min attityd ändrades och även språket... Trotts olika försök med att återuppväcka intresset med Beatboxing så gav jag upp och istället satsade privat och ett projektarbete om Beatbox föddes. Flera sidor långt och ett fint arbete räckte inte till för de "envisa" lärarna som påstod att "tiden var kort" och att "du kunde ha demonstrerat det någon annan stans eller frågat rektorn om eventuella synpunkter"... Rabblandet skulle kunna hålla på i flera timmar... Men anledningen till att jag inte fick bra betyg i mitt projektarbete var ändå den "lathet" och "skoltrötthet" som jag led av mot slutet av tredje året på gymnasiet och eftersom det var många kurser man läste så gjorde detta bara sakerna värre...

Studenten... Ja, den var i alla fall lyckad och vi hade verkligen tur med vädret eftersom det var en strålande dag. Synd bara att dagen inte började så bra med tanke på den förvirring som jag hade i hjärnan då med att missa "champagnefrukosten" som klassen höll i... Och den enkla anledningen var att veckan innan insjuknade jag och kunde inte hålla mig uppdaterad från klassens uppdateringar... (Hey, Facebook var inte populärt då!) Men dagen slutade verkligen fantastiskt bra till slut...

Och efter studenten och efter skoltiden så kommer det som jag tar upp förmodligen någon gång under antingen denna vecka eller nästa eftersom det då kommer handla om den enhet som jag gjorde min tjänst hos i tre år... Och ni kan ju gissa vilken enhet? Arbetsmarknadsenheten förstås och det lär ju vara ett intressant inlägg.

Sådär ja! Ett fördjupat inlägg om Vasagymnasiet vart äntligen av! Detta inlägg tog mig tre timmar att sammanfatta rent utsagt från min hjärna... Vissa saker minns man ju klart inte och andra saker ville man inte ta upp... Men de viktigaste detaljerna finns i alla fall med.

Trevlig läsning och trevlig kväll önskar

//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0