Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Español: Nackdelar med att inte lärt sig meningar och grammatik

Tjenare och mycket välkomna ska ni alla vara till Eddiemans Fredagspub, Eddies personliga blogg på nätet. 
Fortfarande torsdag vilket indikerar på att jag befinner mig just nu i Västerås och plugga lite psykologi. Idag tänkte jag berätta lite om den spanska som jag lärt mig genom åren och hur den verkligen, ärligt talat, är helt värdelös för mig och hur detta påverkar mitt sociala liv med andra spansktalande personer världen runt, inte minst här i Sverige också när jag är tvungen att prata spanska med min kära familj och släkten samt alla de andra lokala familjerna. 
 
I det förra inlägget om samma ämne diskuterade jag om hur och varför jag kan i ögonblicket glömma bort det spanska språket och varför jag gjorde ett sådant hemskt val att läsa ytterligare ett främmande språk som jag idag inte har någon alls nytta utav men det har vi ju redan diskuterat. Det jag tänkte diskutera är vilka nackdelar som detta har lett mig och hur jag genomlidit detta för att prata spanska med en person som kan det språket flytande har länge varit problematiskt och vi ska försöka undersöka det. 
 
1, Förståelse av spanska ord - Don't get me wrong! Jag kan spanska och förstår precis vad de snackar om men när personer använder främmande ord i sitt tal, det är då som jag måste tänka till och fråga dem vad man egentligen menade med just den meningen. Och detta är verkligen ett konstant problem för att jag försöker verkligen förstå vad de säger egentligen men när de använder dessa ord eller uttryck som jag egentligen borde kunna veta det i huvudet, då blir det svårbegripligt. Det är verkligen frustrerande ibland att inte förstå sammanhangen i deras berättelser, snack och skämt ibland. 
 
2, Uttrycka sig i spanska - Don't get me wrong! Hm.. Jag KAN SPANSKA, problemet här är verkligen hur jag ska använda min meningsbyggnad på spanska. Jag har konstant problem med att formulera spanska meningar. Som om det verkligen trasslar ihop sig i min hjärna och jag kan fastna och istället börja prata engelska eller svenska mitt under en konversation med en person som bara kan spanska... Det är så problematiskt men vad tusan kan jag göra idag? Kan jag läsa igen? Ja, men orkar jag? Nej... Verkligen inte, jag tycker det är försent nu... 
 
3, Jag kan inte den spanska grammatiken - Ja, hur ser den ut egentligen? Fick jag något vetskap om det i skolan? Absolut inte, jag läste ju "fel" språk och som bonus så har jag glömt bort det språket också... 
Foto: Jag önskade ibland att det vore sant...
Det kanske finns flera orsaker men dessa som jag precis nämnt är huvudorsakerna till att jag rent sagt hatar att kommunicera med en annan person på spanska. Ska ni prata med mig, försök åtminstone att förstå att det är svårt för mig att formulera bra meningar på spanska eftersom jag dessutom har den dolda "brytningen" på spanska som noterades under min vistelse i El Salvador 2006. Och att dessutom använda spanska som ett "vapen" är aldrig heller en bra idé för oavsett vad som sägs på spanska, jag förstår dem så det är väl det enda positiva egentligen. Jag kan och förstår spanska men att formulera ord och meningar på spanska är inte min "grej".
 
Och att dessutom när mina syskon använder spanska som ett sätt att "folk runt omkring inte förstår en" är verkligen en annan sak som jag verkligen hatar. Om ni behärskar det svenska språket så prata svenska med mig för tusan och använd inte spanska som ett vapen för det är bara dumt och idiotiskt att göra så. Det är ju på grund av deras beteende och personligheter som gör dem så att de är tvugna ibland att använda spanska för att dölja något som inte andra personer kan förstå, varför säga det ens till mig för då? Det där hatar jag verkligen. Skärpning! 
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0