Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Fakta: Artistpseudonymerna: Big Eddie/Eddieman (del 3)

Tjenare och mycket välkomna till Eddiemans Fredagspub, Eddies personliga blogg på nätet. 
Del tre utav vår undersökning kring beatboxandet. Vi har tagit upp historia och bakgrunden utöver beatbox-kulturen och sedan kommit in i hur det påverkade mig och hur allt började. Idag undersöker vi det som kom att vara nästa stora projekt som jag då kallade för "The Beatbox Convention" vars syfte var att helt enkelt göra beatboxen större efter allt som jag försökte göra när jag hade personan som Eddiemans Beatbox. Jag kände att allt gick sedan åt skogen när ingenting hände plus att jag fick aldrig chansen att utveckla det ännu mer så tanken var helt enkelt att öva det i smyg hemma och sedan göra en stor show utav det hela. 
 
Efter Eddiemans Beatbox kommer som sagt den nya personan Big Eddie över och som jag sa tidigare, försöket var att göra allting i en större form, nå en större publik och göra föreställningar lite oftare än vad den tidigare personan gjorde, eller ja, helt enkelt för att anta nya utmaningar. Och det gick ju väldigt bra dem första åren. 
 
[Big Eddie: 2006 - 2008]
Med denna artistpseudonym ville jag alltså lyfta upp mina kunskaper och erfarenheter till en nivå, liknande de lokala artisterna brukar göra, publicerar sina verk, får en viss respons och även publicitet och helt enkelt bli småkända och det var precis vad det handlade om och det visade sig vara succé eftersom jag gör småspelningar till många olika föreställningar och events vilket i sig är väldigt sjukt men det blev i alla fall av. Dessutom så ansågs namnet "Eddiemans Beatbox" alldeles för långt för att vara ett artistnamn så därför vart det istället Big Eddie. 
Foto: Talangjakten på Vasagymnasiet (bekräftat år; 2006)

Startskottet för Big Eddie var när jag gjorde en lokal föreställning på en lokal talangjakt som varade på Vasagymnasiet någongång under ett sent 2006 och jag är definitivt säker på att det var just här som det var startskottet för mitt beatboxande. Efter denna lyckade föreställning ville jag att alla skulle veta vad jag höll på med under min fritid; beatboxen var verkligen på riktigt för mig och det var det jag ville göra, beatboxa för folket, göra mig själv småkänd och utveckla och anta fler utmaningar och helt enkelt bli den bästa beatboxaren som kommer från Arboga. Därför skapade jag denna persona, därför döpte jag mig till artistpseudonymet; Big Eddie. Men.. Som sagt, jag tyckte det var ett lyckat framträdande men problemet var att just denna dag kom jag ändå på sista plats och varför må ni undra? Jag vet inte hur omröstningen skedde just den dagen men sammanfattningsvis var det nog på grund av att förstapriset "inte" var lämplig för mig eller var det ett annat syfte? Jag kommer inte ihåg juryns beslut om det men vad jag vet är att jag hamnade sist och jag tog det dock som en klapp på axeln att försöka förbättra mig under mina framtida spelningar som jag skulle ha. 
 
Foto: Big Eddie & Alexiito

Denna bild ovan visar beatboxeventet som jag och min bror hade i mitten av juni 2006. Dock är det oklart om det var precis här som jag försökte utveckla mina erfarenheter ännu mera men vad jag dock kommer ihåg är att dels vart vi missplacerade vid sista sekunden eftersom en annan grupp skulle då få större publicitet vilket var grabbarna från gruppen som vi hade året innan (2005) en spelning med; A.L.B (Arboga Latino Boys). Vi hade redan bestämt med arrangören om att den lördagen skulle vi spela men vi vart som sagt omplacerade helt utan att förvarna oss innan och upptäckte det genom den lokala tidningen Arboga Tidning om att vi hade andra tider, vi fick en fredag att göra föreställningen vilket jag visste direkt att det inte var en bra idé av dem att besluta så men tyvärr fick det vara så. Och dagen kom och vi gjorde det vi skulle göra. Problemet var då att det kom alldeles för lite folk. Vart var folket någonstans? Jag måste påpeka att det var Arboga Karnevalen 2006 vilket indikerar på att det borde härja mycket folk dessa dagar men vad som var problemet var ju att fredagarna brukar vara dedikerade till barnen vilket vi ansåg att det var just inte det folket som vi var ute efter men det var ingenting vi kunde göra. Efter denna dag var vi tvungna att dagen efter se på spelningen som gruppen ALB hade och såklart fick de större publik och publicitet samtidigt som de hade en gästartist med sig vilket publiken verkligen gillade. Så det var verkligen en riktig hård smäll att se att den dagen som folket brukar komma till var den dagen som vi inte fick spela.
 
Efter denna händelse och incident svor min bror på att aldrig mer beatboxa offentligt och lade av med beatbox-kulturen för evigt och lämnade mig ensam för att göra de framtida spelningarna vilket även var en annan hård smäll för inte bara hade jag förlorat publik, jag hade även här, förlorat en partner, en broder och en supporter vid våra  framtida spelningar. 
 
Eftersom jag nu var själv kunde jag inte längre ha "Big Eddie" eftersom det artistpseudonymet var tillägnat både för mig och min bror tillsammans eftersom det var vi tillsammans som kom på det men jag kunde inte längre ha det och valde istället att kalla mig för simpelt; Eddieman och det var då ett sista försök att lyfta upp mitt intresse eftersom det hade gått så dåligt tidigare (nämnt ovan) och en annan inofficiell spelning där jag beatboxade för "fel" publik eftersom jag var själv. Utan min bror hade intresset för beatboxandet sjunkit rejält för publiken, eller ja, jag antog det vara så och det bara vart värre och värre... Men jag föärsökte verkligen lyfta upp det. 
 
Eddieman: 2008 - 2009
"Namnet "Eddieman" är en förkortning från "Eddiemans Beatbox" till bara Eddieman, om ni inte redan visste det förståss. 
Sedan den tragiska händelsen som ägde rum i Folkets Park i Arboga i juli 2007 så satsade jag allt i smyg under två års tid. 
Men sedan var det tveksamt om jag skulle göra en "Comeback" på Arbogas UKM-Festival som ägde rum i slutet av mars 2009. Men jag bestämde mig att göra en comeback, trotts den stora tveksamheten, allt för att underhålla publiken med lite beatbox. Jag ville inte göra Arbogafolket besvikna och det blev succé!" - Eddieman
Det eventet som jag pratar om som var en "tragisk" händelse kan sammanfattas; jag gör en spelning för eventet som salvadoranerna brukar göra årligen och jag vart bjuden att göra en beatbox-show men vart utbuad direkt eftersom det folket ville ha var Latinamerikanska rytmer att dansa till och inte beatbox-kulturen vilket slog mitt hjärta hårt verkligen så det var då som jag satsade allt i smyg under en två-årsperiod. Och det var så som det sista artistpseudonymet skapades; Eddieman som kombinerade alla tidigare artistpseudonymer till en egen vilket var en ganska så god idé. Men det var fortfarande tveksamt, men jag valde dock att fortsätta beatboxandet och den första bilden visar på ett event en marsmånad år 2009 där jag beatboxar för UKM (Ung-kultur-möts) vilket var en lyckad event eftersom jag äntligen beatboxade för en publik som verkligen hade ingen aning om vad beatboxing var för något. Jag vart även antagen till att beatboxa för länsfestivalen i Köping för UKM en månad senare, (april 2009). 
Foto: Eddieman @ Länsfestivalen i Köping, april 2009, (Magazin24.se)

Här fortsätter jag att beatboxa själv och även här så vart det en mycket lyckad spelning eftersom folket gillade det som jag gjorde. Ett helt inlägg om det finner ni här. Med andra ord, med artistpseudonymet Eddieman gick det mycket bättre, antagligen för att jag hade utövat mina kunskaper i beatboxing i smyg vilket visade sig vara väldigt lyckat. Efter denna spelning vart jag ytterligare antagen till den största UKM eventet hittills vilket arrangerades i Skinnskatteberg. Men innan hade jag en lokal spelning i Arboga vilket titulerades som Arboga Ungdomskarnevalen 2009. 
Och efter denna lilla spelning (detaljerad information om denna dag finner ni här) fick jag denna medalj som tack för underhållningen. 
Foto: Achievement gold
Bilden ovan är den precis näst sista spelningen innan allt faller ihop till en enda hög smet. Men under Riksfinalen gick allt precis som planerat, ännu en publik som älskade det som man gjorde. Mer om eventet klickar ni på länken ovan. 
Foto: Beach Rock-annonsen 2009

Och här kommer Eddiemans absolut sista spelning (ever!) offentligt eftersom det är här som allt som var planerat faller ihop till en enda stor fet röra. Vad som egentligen hände kan sammanfattas på detta vis: Jag och min bror ville göra något unikt en gång för alla. Då fick jag ett telefonsamtal från Köpings fritid & kulturenhet om vi kunde ställa upp och beatboxa på Beach-rocken och både jag och min bror var väldigt nöjda med det och tackade ja för det och förväntade oss goda resultat men så var dock inte fallet. Dagen innan eventet avböjer min bror direkt och ville inte längre samarbeta med mig längre och sade att jag var själv för detta event och varför han uppgav det beslutet förstår jag fortfarande inte ännu idag och jag blir förstås väldigt frustrerad och arg på min bror, efter många månaders planerande och allt slutar i misär. Så jag var tvungen att gå själv till eventet och det hela blir en katastrofal spelning, jag var helt plötsligt helt oförberedd, hade inga andra "backup" planer och jag beatboxade i heal 8 minuter i Köping! Det var helt enkelt katastrofalt och även fritidsledaren var småbesviken för att det hela vart en kort spelning. Det kunde ha varit något så fantastiskt men min bror var aldrig med.. Han avböjde dagen innan vilket var ett katastrofalt beslut egentligen. 
 
Det var här som jag helt enkelt avslutade med beatboxen helt. Jag hade dock planer för att återuppliva det igen men det gick som sagt åt skogen efter denna incident vilket man kan kalla för "the end" för Eddieman överhuvudtaget. 
 
Detta är dock en av faktorerna som fick mig att avsluta mitt beatboxande och det intresset. Men i del fyra fördjupar vi oss mer kring "the death of Eddieman" och "the aftermath". 
 
Långt inlägg, sent inlägg också, bara detta inlägg tog hela tre timmar att formulera. Så jag ber om ursäkt för det sena inlägget! 
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0