Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Fördjupning: A Hopeless Leadership

Hej. Vi har redan diskuterat tidigare om den värdelösa kategorin i min blogg; A Hopeless Leadership och vilka största faktorerna som var orsaken till skapandet av kategorin. Men varför göra en fördjupning kring det? Det känns som om just det är faktiskt "värt" att göra det eftersom allt helt plötsligt gick åt helvete när man skulle satsa på något när det egentligen var svårt att utföra dem. Det saknades kompetens vilket jag inte hade då. Godkväll förresten och välkomna till min blogg; Eddiemans Fredagspub, Eddies personliga blogg på nätet. 
Foto: Nice cap, sir. 
Kompetens - Det är nyckelordet i det hela. Jag hade för lite erfarenhet kring det hela plus att motivationen aldrig fanns med. Det som triggade igång motivationen var dels sökandet av en inkomstkälla vilket aldrig är en bra idé när det gäller att starta en förening... Och det andra var för att fly undan sina ekonomiska bekymmer och problem som uppstod hemma när det ämnet togs upp under en diskussion. Men hur kan detta leda till att infinna motivation? Det är en försvarsmekanism och i detta fall att "fly" undan dessa ekonomiska diskussioner mellan föräldrarna och livet då fanns bara en utväg och det är att "närvara" på dessa möten eller liknande för att se "upptagen" ut. Men inte det gjorde så mycket när man ändå kom tomhänt och att föräldrarna aldrig såg några "förbättringar" eller resultat varje gång jag gjorde det. Det var som en konflikt hemma varje dag. För tusan att jag verkligen var helt oförberedd för att möta världen år 2008 när allt bara förstördes för mig. Jag hade verkligen hoppats på en unik utbildningsplats då men vad jag inte förstod då var att jag bråkade med andra studenter över hela Sverige för en plats i skolbänken på antingen en högskola eller universitet. Bråk om kompetens är vad jag kan kalla det. 
 
Hade jag fått mer kunskap om hur verkligheten hade sett ut innan jag tog studenten 2008 hade det kanske sett mycket annorlunda ut.. Jag tror det för med kunskap så kan man försvara sig bättre när problem uppstår men jag var verkligen vilse och visste verkligen inte vad jag skulle ta vägen i början av hösten 2008 och det var då jag sökte förgäves överallt för inspiration, kursen eller liknande för att hålla mig upptagen. Därför kom jag in både inom att starta föreningar och företag och det viktigaste också är politiken
 
Inkomstkällan, vart var den? - Vid denna tidpunkt var det fortfarande "pengar" som styrde min hjärna eftersom som jag sade tidigare att människor är ibland bra på att manipulera någon för att sedan använda det till sin egen "makt" så att säga. Jag ska försöka förklara vad jag menar med manipluation vid denna situation;
 
2008 var alltså det år som mycket ekonomiska problem inträffar, därav också finanskrisen drabbar Sverige. Min familj har alltid varit "fattiga" av den formen att ibland har vi inte haft råd med att köpa vissa matvaror eller liknande. Och pengarna räcker bara inte till efter månadens betalningar av räkningar. Vår familj är desperat och detta hade jag inga som helst tankar av förrän dagen efter studenten 2008. Då uppstod det konflikter som jag försökte lösa upp genom att försöka göra något som utformade sedan i någon form av belöning, i detta fall; göra föräldrarna glada och nöjda men ibland var det verkligen svårt och det ofta uppstod bestraffningar av de konsekvenser som ledde till att man vart inaktiv (som tusan) och hatade för det mesta världen då som den såg ut. Det är nu som manipulationen kommer, som applicerades genom att min far alltid sagt att: "Saker som man gör måste även generera pengar". Vad betyder det? Det betyder att jobb som är till exempel idéella (som föreningar, småkurser eller liknande) är helt värdelösa och att det du gör inte är en form av en inkomstkälla. Du måste söka till dig andra metoder som är viktigare. 
 
Med denna tankeinställning som applicerades från far till son så är det enda motivationen som lyder ungefär såhär, några frågeställningar bara: Eddie, sitter du verkligen här eftersom du är intresserad eller är det på grund av pengarna bara? Är detta verkligen en inkomstkälla? Är detta gynnsamt för mig? 

Ser ni nu varför jag kallar detta för A Hopeless Leadership? Med en sådan tankeinställning så förstör man för sig själv och det gjorde jag. Och det är ju tur för mig att jag INTE har en sådan tankeställning idag. Det försvann i samband med att det man lärde sig från bland annat Arbetsmarknadsenheten och andra intressanta kurser och events i livet varit till användning och jag tackar enormt mycket för det. Annars hade jag fortfarande varit extremt desperat... På grund av att ha lyssnat på begäran av mina föräldrar... Men jag ska inte ta det så hårt idag och istället se detta som någon form utav belöning för det jag lärt mig har verkligen varit viktigt för mig och vem jag är idag egentligen. 
 
Godkväll!
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0