Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Fredagspub [20 feb]

Godmorgon och välkomna till min blogg. Eller som jag brukar säga, välkomna till Eddiemans Fredagspub!

Jag satt igår kväll och läste igenom gamla dokument och skrifter/artiklar och uppsatser som jag skrivit då när jag gick på Vasagymnasiet i Arboga och mycket av det som stod i texterna handlade om Beatbox.
Och så kollade jag datorns gamla hårddiskar och vad diskarna innehöll och det var en massa projekt, ljudklipp och en del videoklipp också. Nästan alla handlade där också om beatbox. Jag tittade även igenom när filerna skapades och det visade sig vara mellan år 2003 - 2006. Så filerna är relativt gamla kan man väl säga men fortfarande fullt synliga i hårddisken.
Men jag har faktiskt inget minne av detta när jag skapade dem. Och som jag sade till min bror igår: "det måste finnas en förklaring".

[Historia]
Det kan ju ha varit den "avundsjukhet" som jag kände mig den tiden när ALB [denna förkortning står för Arboga Latino Boys] spelade in sin första låt hemma hos oss. Orättvisa hette låten som de producerade med hjälp av ett dataprogram installerat på datorn.
Alla killarna blev och gjorde sina röster hörda inklusive min bror utom jag såklart. Och jag förstår fortfarande inte varför jag inte var med på dessa inspelningar. Jag försökte desperat att få vara med men alla på något sätt tyckte att jag inte passade in där. Så jag backade ur mig sakta och säkert och gjorde mina egna inspelningar istället.
Den enda låt som jag skapade och försökte att "publicera" var "Spike Piledriver 2" - Låten skapades år 2005. Och varför skapade jag denna låt? Jag försökte få ALB - gänget att lyfta sina blickar vilket inte gick som planerat eftersom de redan fått sin studio på Brandsta Café. Och när jag fick reda på detta avslutade jag mina inspelningar direkt men...
Tills min bror köper en splitterny Studiomic. Med en studiomic kunde vi spela in våra röster med en enorm och kraftig ljudkvalitet. Och dataprogram hade de ju installerat på brandsta så vi försökte boka tider och vi hann faktiskt att pröva en hel del instrument som fanns inne i studion. Det var då där som jag mötte för första gången Rickard Lundberg som introducerade sig och hjälpte oss med musiken. Och det tackar jag för verkligen.
Vi spelade in, min bror skapade unika Reggaeton [Spansk Reggae] toner och musik [Även kallad för beats] och vi blev faktiskt nöjda och vi funderade även på en musikvideo tills vi upptäcker återigen att ALB fått tillträde av Karnevalsföreningen i Arboga att de får uppträda med en helt nytt Genre som aldrig tidigare skådats i Arboga. Då lade vi ner projektet. Min bror sade då att han "aldrig skulle skapa beats till dem längre" och jag vet inte vad jag skulle säga då när jag fick höra detta. Visst, jag blev förvånad att de blev så kända direkt på det sättet så kort tid.
Men inte nog med det; även ALB tyckte att vi skulle fått en chans att göra något gott för Arboga och vi fick en plats för att visa vad vi kunde och så blev det. I juni 2005 beatboxade vi i Ahllöfsparken i Arboga inför en rekordpublik. Efter det att ALB, Vi och Anti Silence avslutade sade ledaren att han aldrig hört detta under alla år som Karnevalen pågått och på det viset blev det succé. Det var alltså första gången som jag och min bror uppträdde live. Man kan säga att det var vår "scendebut".

Vi fortsätter året därpå [2006] Nu hade det verkligen gått bra för oss. Vi hade redan gjort oss kända bland det Salvadoranska folket som bosatte sig i Arboga och vi uppträdde på flera olika ställen, tack vare beatboxandet tills återigen Karnevalen gör intrång år 2006. Vi hade redan pratat ihop med ledaren om tiderna och bestämde oss att beatboxa den lördagen i juni som karnevalen ägde rum i. Men vi fick genast kritik av ALB och de insisterade att vi skulle ta fredagen istället och de lovade oss att de skulle göra musik ihop med oss. Och vi [så dumma vi var nog] accepterade det och uppträdde istället på fredagen. men till min förvåning kom det knappt några som såg vårt framträdande. Och det blev ju ett fiasko kan man väl säga. Dagen efter, på lördagen gjorde ALB intrång med deras musik och de presenterade även en ny artist samtidigt. Och så mycket folk det kom då den dagen. Vilket betydde att vi fick den sämsta tiden. Det var då den dagen som min bror bestämde sig att SLUTA med beatbox för evigt. Så tragiskt nog... Men jag fortsatte med beatboxandet tills en dag då jag uppträdde i Folkets Park i Arboga [2006] där jag blev utbuad av publiken, då sade jag stopp! Nu räcker det med beatboxen.
Insider tips får ni här. [OBS: Varning för fult språk i inlägget]

[2009]
Idag är det år 2009. Den 28 mars detta år är det återigen UKM [Ung Kultur Möts] i Arboga. Jag har bestämt mig för att göra comeback med beatboxen. Jag tänker uppträda och göra mitt bästa för att få publiken att gilla beatbox såklart. Jag gör detta för att jag älskar att beatboxa. Och kommer att göra det framöver... 3 långa år utan beatbox, det är ganska mycket för att vara ärlig och nu vet ni nog varför jag slutade med beatboxen, offentligt...

Wow, detta är vad jag har bestämt mig.
Och detta tänkte jag igenom igår kväll när jag läste igenom mian dokument. Men jag är fortfarande arg över en sak...
Minns ni Talangjakten den 12 maj 2006? Inte? Titta in i denna sektion i Big Eddies MiniSite.
Jag hade alltså tre planer för detta men en av de största planerna RUINERADES tack vare att min bror på den tiden, hade skolkat alldeles för mycket från sina lektioner i skolan vilket resulterade i att han inte fick komma till Vasagymnasiet den dagen. En annan sak som kom i vägen var att på den dagen det var talangjakt hade jag ett prov att göra som skulle kosta mig tid och kanske till och med var tvungen att avbryta framträdandet. Men det blev inte så en hima tur och jag beatboxade. Och jag kallar det ett lyckat framträdande. Men jag vet inte hur juryn på den tiden röstade och detta blev resultatet.

En av jurymedlemmarna var en av mina klasskamrater och han kunde verkligen rabbla upp en massa saker som både var positiva och negativa saker angående mitt framförande. Men gjort är ju gjort... Därför kan inte hjortar ångra sig men i alla fall...
Det är fantastiskt att min andra blogg som nu är på engelska, har dessa bloggposter kvar, registrerade i databasen. Det är alltid kul att läsa gamla saker. Det är spännande och intressant.
Därför är det bra att spara saker.

Vilket inlägg det blev nu kära läsare. Nej, nu ska jag fortsätta mitt undersökande. Ha det bra kära vänner och bekanta.

//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0