Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Är jag konflikträdd?

Jahaja, det var helgen det. Idag är det en mycket vacker söndag med vårkänslor som kommer med in som ett brev på posten. Vilket jag för övrigt fruktar med tanke på att jag generellt hatar våren på grund av jag alltid blir extremt sjuk på grund av att jag dels är en astmatiker och måste jämt och ständigt ta mediciner för det och dels också för att jag är är pollenallergiker. Jag har nog tjatat om detta förut men vad vet jag egentligen om det när folk, som man känner, ställer samma frågor om och om igen vilket man blir småfrustrerad över att man berättar om saker och ting vilket de sedan "glömmer bort" och man måste repetera. 
 
Det är väl därför man har sociala medier för det; där brukar jag berätta saker och ting om saker jag tänker på och när folk frågar vart man till exempel hållit hus så borde jag ha nämnt det i en tidigare kommentar. Men folk vet ju tyvärr inte om det så mycket så man bör helt enkelt hålla sig neutral. Allt bara för att slippa konflikter vilket jag är extremt dålig på att lösa. 
 
 
[Är jag konflikträdd?]
Efter ett enkelt frågeformulär som jag gjorde tidigare idag på I FORM.se hemsida om just konflikträdsla kom jag fram till en konklusion; ja, jag är lite konflikträdd i den formen att jag är; "konflikträdd och att jag sätter mina behov åt sidan allt för ofta". De ger även konkreta svar på vart det har uppstått och varför jag varit konflikträdd och det på grund av den strikta uppväxten. Det kanske inte varit så alltför ofta men det kan finnas en bakgrund till det beteendet i alla fall. I formuläret handlar det också mycket om hur man tar emot en argumentation från en annan person och vilka man undviker att ta en argumentation med. Det har mycket med hur människan beter sig och hur känslorna som uppstår när en människa visar sina känslor mot mig under en viss situation eller liknande och hur jag reagerar när det väl uppstår. Det kanske är för svårt för mig att förklara detta med en simpel text men låt mig förklara hur jag känner mig när en sådan situation uppstår. 
 
Anta att personen som pratar med mig säger att jag ska göra någonting åt personen som någon form utav en "snäll request" och jag säger naturligtvis ja till det. Vad som uppstår vid nästa steg är helt enkelt om jag förstått själva "requesten" från personen i fråga som ville att jag skulle göra någonting för den personen. I min hjärna så skulle jag göra det men jag förstod inte frågan. Det var kanske en viktig detalj som jag saknade från "requesten" vilket får mig att börja fundera i högvarv och jag istället stirrar mot personen med en konfunderad syn och istället frågar snällt igen om detaljerna i själva requesten. Personen börjar visa känslor mot mig som jag vet absolut inte är bra och det kan vara ilska, frustration eller annat som känns obehagligt och personen i fråga frågar mig om requesten igen men denna gång med som sagt, frustrationen i rösten vilket får mig att känna som en jubelidiot och obehag och säger sedan lite svagt "okej" till personen som någon form utav avslutningsskede, bara för att undvika att säga till personen att lugna ned sig och att ta det från början. Jag säger alltså "OKEJ" för att avsluta konversationen och jag drar mig därifrån, fortfarande konfunderad över situationen och allmänt stressad bara för att jag inte förstod själva requesten. 
 
Om vi analyserar detta exempel ovan så bevisar det lite grann att jag är konflikträdd i den aspekten att jag motargumenterade inte mot personen som då visade känslorna som frustrationen. Jag kunde till exempel ha motargumenterat detta och sagt att; visa inte frustration utan säg om din request till mig så att jag enklare förstår det". För att jag HÖRDE det men jag FÖRSTOD det inte.
 
Det är någonting som jag måste poängtera nu förresten och det är helt enkelt denna så kallade uppståendelse; När jag vet att jag hörde rätt fast jag inte förstod det. Det är någonting som ofta uppstår hemma när jag till exempel inte hörde korrekt en fråga eller liknande att jag ber dem repetera det dom sa och istället får ett tydligt nej för att jag inte hörde det. Min teori till detta är helt enkelt att personen hemma inte var TYDLIG i sin fråga eller liknande vilket jag frågar om de kunde repetera men istället väljer att "retirera" i onödan. 
Det uppstår också alldeles för ofta utanför hemmet också vilket konflikterna aldrig uppstår dock på grund av att jag inte vet hur man hanterar dem och istället "käkar upp" dem och väljer att sätta dem vid sidan istället och fortsätter att vara "dum". 
 
Allt för att slippa en konflikt............
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0