Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

4 april 2013

Det kreativa snacket fortsätter mycket väl under torsdagens föreläsning om Mälardalens Högskola Idélab, ett ställe för kreativa, innovativa och idérika personer. Denna gång var föreläsaren intressant men som jag sa tidigare vid kursintroduktionen under tisdagen, föreläsaren skrämde halva folkhälsoklassen där vilket betydde att det var väldigt få personer som kom på föreläsningen denna torsdag vilket inte förvånade mig något alls. I studiehandledningarna som man får via ett dokument så står det ju tydligt att alla föreläsningar är obligatoriska och att de även är hjälpmedel för att lättare förstå kursens upplägg och syfte vilket även underlättar vid skrivning av en tentamen. Men det misslyckas alltid förstås och jag hatar verkligen att vara först in i klassrummet, det är inte roligt längre. Och att tågförbindelserna mellan Arboga och Västerås blivit mycket bättre sedan 2011 har resulterat i att jag alltid är i tid vilket isig är mycket positivt, jag ska inte klaga men jag är alltid först; ”I’ll get the VIP seats”. Eller nej, det är inga VIP platser, det är värre men jag får i alla fall välja vart jag vill sitta någonstans vilket isig är en mycket stor frihet.

Föreläsningen började som vanligt med en presentation av vad Idélabs verksamhet, personal och ansvarsområden vilket var bra faktiskt att vem som helst kan vara kreativa och det var precis det jag sade tidigare om, är man mindre kreativ eller inte alls så kan man ”träna” upp sin kreativitet vilket vi gjorde under hela föreläsningens gång med lekar, övningsmoment med klassen och presentation av idéerna.

Nackdelar? Jag fann inga nackdelar med föreläsningen förutom den bristande motivation som fanns bland några studenter i klassen vilket alltid förekommer men när man ska komma och föredra om en idé tycker jag alla borde vara engagerade vilket det inte var i detta fall när min grupp skulle redovisa om en projektidé visade sig bara vara en eller en annan vara intresserad men vad ska man göra? Afterall, vi är ju ändå folkhälsovetare som vill bli entreprenörer... Hmm, undrar om det finns ett samband där? Det kanske finns men med denna bristande motivation så ser jag det som ett stort frågetecken istället. Jag kanske har fel men vi får se under kursens gång. Hursomhelst, en mycket bra föreläsning om kreativitet och idéutveckling, äntligen en bra föreläsare!

//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0