Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Español: språket som kan komma att glömmas bort

Hejsan och mycket välkomna till Eddiemans Fredagspub. För er nya läsare som läser min blogg eller bara kikar in, mycket välkoman ska ni vara. För en allmän presentation av mig själv klickar ni in er till denna länk. För alla andra, återigen mycket välkomna ska ni vara till bloggen, Eddies personliga blogg på nätet. 
Jahaja, en trevlig men också kall onsdag idag. Vädret verkar vara med oss idag och det är alltid trevligt med lite sol på vardagen. Solen i sig är en mycket viktig källa, inte minst för oss människor eftersom den upplyser oss och ger oss värme samtidigt som den upplyser styrka och motivation, i alla fall för de flesta människor världen runt och jag hoppas ni har en underbar dag. 
Foto: Eddie the "Mexican"
Jahaja, språket som jag tidigare pratade om idag är ett mycket viktigt verktyg för oss människor. Det kan användas i många sammanhang, de viktigaste är förstås att försvara oss och svara på de allmänna frågor och funderingar som kommer jämt när man till exempel besöker ett främmande land. 
Själv behärskar jag tre andra språk; franska engelska och spanska där jag kan flytande engelska och spanska. Franskan läste jag upp på grund och gymnasieskolan men har sedan dess inte använt ett ord eller uttryck från franskan eftersom det är just det språket som jag minst gillar verkligen Varför i hela friden läste jag det språket för? 
 
Återigen, för att slippa konsekvenser lyssnade jag på min pappa om att välja ett helt nytt främmande språk av den enkla anledningen till att "Du kan redan spanska, varför ska du läsa spanska när du kan lära dig ett helt nytt språk?" Good point. Vad jag inte visste här var då att den spanska jag lärt mig under åren genom min familj och bakgrund (jag kommer från El Salvador, ett litet land i Centralamerika) är inte den spanska som man lär sig i skolan. Skolan erbjuder teorier, kunskap och grammatik kring språken vilket jag INTE lärt mig genom observationer från andra människor som behärskar spanskan. Det hela har jag alltså lärt mig automatiskt men hur stavar jag korrekt på spanska och hur ser grammatiken ut? Dessa frågor är en av de största orsakerna till att jag ångrar fullständigt valet av att läsa franska i skolan. Men som jag sa, jag var orolig för att göra min pappa besviken och lydde honom, för att bara inse att lära sig ett annat främmande språk som franskan (som han hela tiden uttryckte att det liknar spanskan oerhört mycket vilket i "teorin" är ganska så sig likt men i själva verket ej är sant..) är verkligen svårt och inte likadant som att till exempel "uppgradera" sina spanska kunskaper som vissa andra från min närhet gjorde. Därför är jag också glad att min lillasyster gör samma sak, uppgradera sina kunskaper i spanska eftersom det kommer att vara till nytta men för mig är det i princip redan försent och som jag sa, jag ångrar fullständigt mitt val. 
 
Men varför ångrar jag mitt val? 
Svaret är enkelt, jag håller på att glömma bort mitt modersmål. Eller ja, det är så jag känner för det, vissa ord eller uttryck på spanska är helt främmande för mig ibland, det kan ta extremt lång tid för mig att översätta delar utav spanska till svenska och det finns så många slangord på spanska att det är omöjligt att förstå dem. Dessutom, att förstå vad andra berättar om på spanska är ibland väldigt svårt att förstå vad deras egentliga meningar och definitioner betyder (Vad syftet på deras berättelser handlar om). 
Jag var och handlade lite varor på en lokal varubutik i Arboga när en mycket bekant man kommer fram till mig och börjar småprata med mig på spanska och helt plötsligt berättar han en historia som involverar; kvinnor, mjölk och produkter... Eller ja, det var så jag tolkade det som men vad hans egentliga mening med just det är något som egentligen inte bör diskuteras här eftersom när jag väl tänker efter så är det en riktigt värdelös, idiotisk och onödig historia. The point is; jag FÖRSTOD INTE meningen med det hela med hans historia och han verkade vara konfunderad en stund men avslutade med att säga att "jag har svårt för att förstå spanska" vilket är ganska så sant. Vad var det han ville berätta med den historian egentligen? Ni kanske kan lista ut det och känna avsky och det var precis vad jag gjorde förrän efter det att jag hade fått det översatt (min bror var med under händelsen och han förstod vad han menade direkt). Ibland är det så korkat att jag inte borde veta något egentligen men, åh... 
 
Därför ångrar jag mycket att jag inte kunde få chansen att läsa spanska på grund och gymnasieksolan.
Men..... Det finns en annan viktig punkt som jag måste ta upp.. Jag gick ibland på "speciella" spanska föreläsningar i grundskolan som tydligen var, på papper förstås; modersmål: spanska. Problemet var, det var inte MITT modersmål. Det var en helt annan spanska, spanska från Chile. Och jag förstår mig inte på än idag varför det inte fanns andra lärare som inte var från Chile eller som kunde i alla fall den "riktiga" europeiska spanskan. Det fanns aldrig några. Bara lärare från Chile vilket var så otroligt irriterande. Vissa ord och uttryck som finns på den chilenska spanskan är bara sjukt svårt att begripa sig på eftersom de liknade inte de slang och uttryck som jag lärt mig från mina föräldrar som är salvadoraner. Så det var ett "krig" i min hjärna med att förstå dessa begrepp hela tiden och ingenting verkade fastna heller så det enda alternativet som fanns för mig då var att hoppa av dessa undervisningar i hopp om att slippa höra en massa onödigheter som presenterades där. Jag ansåg att de helt enkelt var onödiga och jag lärde mig inget nytt heller... 
 
Så slutsatsen är helt enkelt att; jag sakta men säkert börjar glömma bort spanskan. Jag kanske borde ta tag i detta? Men varför när jag själv har sagt att jag "hatar" det som hände mig år 2006... 
Hmm? Det får ni veta mer i ett annat inlägg. 
 
Ha en fortsatt trevlig onsdag! 
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0