Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Konsten om att inte ge konstruktiv kritik

[Foto: Entreprenörskap 2013]

Ett förekommande problem i vardagen är när människor ger kritik. Och det är inte vanlig kritik heller, det är alltså ren och ibland kanske allvarlig kritik som gör en ledsen och småfundersam till att fortsätta på ett till exempel pågående projekt eller en rapportskrivning. "Kritik i all ära" har jag hört någon säga men ska det vara kritik som ges så ska man också tänka på hur personen i fråga reagerar på kritiken. Och om kritiken är negativ och att det inte finns luckor för förbättring, då är det just ren kritik och då blir ju det ett naturligt inslag att man försvarar sig eller liknande för att visa att man till exempel inte gjort något fel. 
 
Detta är ett förekommande problem och pratar vi om högskolan så är det med största sannolikhet att kritiken kommer efter en skriven rapport eftersom det är en stor del utav undervisningen, att ge kritik. Men det är inte just den kritiken om förbättring, det är tyvärr en ren kritik som gör en omotiverad till att fortsätta att förbättra kvaliteten på sin rapport. Och för att addera mer till orättvisan så håller även studenterna (inte alla) med om den kritiken. 
 
Vad jag förstått om den kritiska granskningen är att man förbättrar sig genom den kritik som man får efter en avslutat rapportskrivning vilket ger mer kvalitet i slutproduktionen och att det sedan blir guld i slutändan men vad som är det förekommande problemet är just den negativa kritiken som gör det så svårt för personen att förbättra kvaliteten i rapporten. Personen tappar motivation och ger upp och tror sig vara helt värdelös när det egentligen inte var själva syftet med kritiken. Detta är ett förekommande problem och jag hör och får kritik varje dag, vardagligen.
 
Häromdan gick jag hem till min far för att inhämta en skanner som han hade köpt som jag behövde låna för att skanna in dokument som behöver sorteras och skannas in. Vad jag inte tänkte på just det besöket var den kritik jag fick när jag hade på mig mjukisbyxor som min syster hade sytt ihop och att han ansåg att det inte såg bra ut och att det såg förfärligt ut. Jag hade alltså INTE varit beredd på den kritiken eftersom kläder är ju det som ger extra skydd och värme för våra kroppar. Inte visste jag att kritiken skulle just vara baserad på hur vi klär oss också? Jag bryr mig inte det minsta om hur människor klär på sig men tydligen var och är en stor fråga för min far så vad var min inställning? Jag var så tvungen att försvara mig men i den formen att det var just kritik som angavs. 
 
Och det var ingen trevlig diskussion eftersom jag hade den mentala inställningen att kläder idag borde inte vara världens stora ämnesfråga att diskutera om och huruvida det passar en eller inte. Jag bryr mig absolut det minsta om kläder eftersom det inte är en fritidsfråga men för vissa förblir det ju en ämnesfråga och jag blandar inte in mode i detta eftersom det är något helt annat. 
 
Det som har saknats i dessa beskrivningar är den konstruktiva kritiken och om hur den är avsaknad för det tycker jag; den konstruktiva kritiken har försvunnit och jag tycker den borde komma tillbaka genom att man ryter till mot personen som angivit sin kritik om att istället be om förbättringar. Det är vad konsten om konstruktiv kritik handlar om, att ge utrymme för kvalitet och förbättringar och inte ren kritik som får människor att känna sig värdelösa och tappar motivationen till att fortsätta förbättra. 
 
Skärpning! 
 
//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0