Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Diabetesupptäckten – Min historia

Välkomna ska ni vara till Eddiemans Fredagspub, Min personliga blogg på nätet där jag tar upp saker och skriver ned dem som om det vore en fantastisk prestation. Och att skriva i sig, är en underbar prestation om man är villig och motiverad till det.

 

Ahh yes, motivationen måste man själv infinna och uppsöka och när den finns där så får man ett flow. Ett flow av inspiration och kunskap.

 

För er som inte vet idag så är jag tyvärr en av de miljoner människor idag som lever av och med sjukdomen diabetes. En diabetes som sakta men säkert är som en tidsinställd bomb med en säkerställd giftvätska, kommer att slå ut organ en för en. För ca tio år sedan hade jag ingen kunskap om diabetes och vilka konsekvenser den kunde medföra för kroppen och eftersom jag åt och drack som en galning under en lång period av mitt liv så blev kroppen alltmer sämre och sämre för varje dag som gick och det var i december 2017 som jag absolut inte orkade mer med smärtan och de följder som kom att vara diabetes typ 2.

 

 

Jag måste ha amplifierat sjukdomen ännu mera under min livsstil jag hade innan 2017 och det vet jag att jag gjorde eftersom jag vet själv att jag åt som ett svin och jag drack enorma mängder läsk utan problem. Eller snarare med problematiken men det hade jag ju ingen vetskap om eftersom jag var så korkad och dum nog att konsumera så mycket onödigt att det skadade till slut mig inre.

 

Pappa hade förvarnat mig många år tidigare under min uppväxt om problematiken med att konsumera mycket mat och dryck så onödigt mycket jag gjorde under min uppväxt men det gjorde jag ju för att jag kände en viss tröst med maten. Jag åt ju mycket mat för att den var så fantastisk god och utförde någon form utav eufori och stimuli att jag kände att maten lyssnade på mig. Maten fanns där när jag hade det som värst. Lite som ett begär av något slag. Jag begärde trösten från mat eftersom den gav mig så mycket ”gott” och stimuli vilket jag vet också läsken (socker i allmänhet) medför.

Olika sockerkombinationer
 

Jag konsumerade farligt mycket läsk också som förstärkte framkomsten av diabetes. Jag försökte rådgöra med min läkare om i vilket skede jag fick eller skulle ha fått min sjukdom men det är svårt att kartlägga det eftersom jag kanske hade dessa sjukdomar många år tidigare fast utan min vetskap? Det skulle det nog mycket väl varit möjligt men jag uppsökte aldrig någon läkare då eftersom jag inte hade typiska symptom eller uppvisade det av någon form och jag led inte utav det heller vilket försvårar kartläggningen. Men att jag förstärkte ankomsten och besvären av dessa sjukdomar blev hela summeringen då när jag just sökte läkarvård för mina besvär med magen och mina tarmar för att det var just där som jag hade mina största besvär hela tiden och under en mycket lång period.

 

Jag hade konstant magvärk och tarmarna led verkligen varje gång jag hade ätit eller druckit någonting men att jag sökte läkarvård så sent var just på grund av att jag var orolig för att få en mycket större diagnos eller cancer och bara att få en sådan stämpel är ju förödande…

 

Det var därför jag inte uppsökte vård i tid och hade jag inte gjort det alls hade jag förmodligen inte suttit här och skriva ned dessa rader idag. För att ta hand om mig och min livsviktiga hälsa och att leva ett enkelt men trevligt liv med diabetes, visste man inte då.

 

Som sagt, jag uppsökte läkarvård för mina magvärkar och tarmproblematiken som uppstod i samband med värken och berättade detta utförligt och noga för min läkare bara för att sedan en vecka senare få resultatet att jag har diabetes och en rad massa andra olika följdsjukdomar.

Akvarium i Köping
 

Great… Nu var jag verkligen tvungen att ändra på min kost, hälsa och livsstil för min egen hälsas skull och även börja tänka på mig på riktigt för det hade jag inte gjort under min uppväxt. Så lång tid och period som jag verkligen skrek av smärta och jag förstod det inte bara. Jag var helt mållös och korkad.

Ja, jag får uttrycka mig så eftersom när jag tänker på detta just vid detta ögonblick kan jag inte bara sluta tänka på att jag hade just chansen som ung att inte utföra dessa onödigheter som kommer i slutändan att kosta mig enorma konsekvenser och även kostnader i onödan. Som sagt, jag visste inte om jag hade diabetesbesvär då men att förstärka och amplifiera den sjukdomen kunde jag göra utan problem.

Mammas favoritfruktskål
 

Idag lever jag med diabetes typ 2 alltså. Och jag är vaksam med min kost och jag tar mina mediciner som mina läkare har ordinerat mig att jag ska göra och jag lever ett mycket hälsosammare liv idag än vad jag gjorde förr. Det kan jag med lite stolthet säga också och på grund av det samt med lite hjälp av mitt tidigare jobb och motion, att jag gått ned så mycket i vikt att vissa som känner mig sett resultatet av viktnedgången. Jag hade ju ingen aning eftersom man ser ju typ inga förändringar om man tittar sig själv i spegeln men andra gör ju det och det är lite roligt när man får höra det från person till person.

 

Jag kan definitivt förbättra min egen situation ännu mera och det får vara ett utav mina livsviktiga mål, åtminstone för det nya året 2020, att tänka ännu mera positivt och att tänka också på min egen hälsa.

 

God fortsättning på nya året önskar

//Eddie

//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0