Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Ingen snö? Dags att oroa sig?

Jag skrev på Facebook för ca ett år sedan att jag hatade snön och att jag hatade vintern för att det medförde med sig massa onödigt trubbel och problem för både mig och samhället. Well, det gör det väl fortfarande skulle jag tro om man tänker på det lite extra noga idag men det finns ett litet problem; det har inte snöat och varit kallt på flera månader denna vinter.

 

Jag vet inte hur det ser upp i norr eller där jag växte upp i Arboga nuförtiden men här i söder så har det inte varit någon snö alls. (Om man inte räknar med en veckas nedkylning och en ”skvätt” snö som varade i ca en timme). En ”normal” vinter brukar bestå av snö lagom till decembermånad och debutera oftast i mitten av november för att sedan smälta bort sakta men säkert i marsmånad för att inleda våren. Men det får vi glömma bort i alla fall just nu eftersom vissa plantarter nu börjat pollinerat på grund av det milda vädret. Helt otroligt att det skulle behöva vara se egentligen och frågan blir nu om det nu är dags att börja bli orolig eller är det försent redan?

 

Ahh, klimatfrågan är idag ett enormt stort ämne både inne och utanför politiken. Vi hör om den varje dag. Jag gör det i alla fall om bränderna i Amazonas regnskogar. Om skogsbränderna i Kalifornien och skogsbränderna i Australien. Människor är oroliga, djuren är hotade och den kära marken med växter och plantor blir otroligt hotade med ökad torrhet, ökade naturkatastrofer och ökade klimatförändringar som på grund av våra föroreningar som vi förorsakat nu inlett denna inhemska och otroliga process som nu är denna klimatfråga.

 

Att klimatfrågan blivit den stora frågan alla pratar om är ju helt enkelt på grund av att vår kära planet, jorden, är hotat på grund av dessa förändringar och det är nog ingen, åtminstone inte jag, som kan förneka det längre. Det är otroligt skrämmande att se och följa denna sorgliga trend i morgontidningarna och bland radiokanalerna som jämt tar upp det som en ständig påminnelse att planeten lider av en sorts ”feber” som behöver snart akut hjälp från oss alla att försöka bota planeten ifrån den djupa och hemska ”febern”.

 

Och att det blivit en politisk agenda är också något som egentligen borde varit i den politiska agendan redan från början. Åtminstone har ju vissa länder haft det i åtanke hela tiden och andra halt totalt ignorerat klimatfrågan helt och förnekar det som om det inte vore något fel och att det ”kommer att återgå till det normala sen” men jag tror inte så faktiskt.

 

Som ung och dum som var för längesedan trodde man inte på klimatförändringar alls. Jag och bror min var extremt skeptiska för det ”påhittet” och det var för att jag helt enkelt trodde på det brorsan sa hela tiden om att det hela bara är en konspiration och att samhället gör det för att skrämma ihjäl oss. Att ha en sådan tankeställning var helt enkelt standard för både mig och bror men ju mer jag började höra och lyssna på media samtidigt som jag gick mina ensamma och långa promenader hemma började jag inse att planeten är sjuk och illamående och behöver hjälp.

 

 

Att jag börjar tänka på detta nu är ju för att jag idag reflekterade som sagt över mitt inlägg jag gjorde förra året där jag klagade på vinterväglaget, snön och halkan som var närvarande och det gjorde mig lite fundersam. I år har vi överlag, haft en mild vinter vilket i mina andra tankar bakom allt det negativa, är mycket trevligt men är det normalt att ha en mild vinter? Vi har haft milda vintrar förr men att det börjar bli en pågående ”trend” detta är något som skrämmer mig lite inombords. Och att det ser helt olika ut i andra ställen i världen är också någonting som förbryllar mig lite, speciellt bränderna som kostar liv för både människor och djur. Det är otroligt sorgligt att behöva gå igenom denna kris som kommer att vara dagligt i våra liv eftersom vi lever ju i vår planet. Den planet som vi måste värna om på många olika sätt. Annars kan det gå ”käpprätt åt helsike.”

 

//Eddie

//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0