Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Högskoleprovet, en Filosofi?

Då var Högskoleprovet avklarad. Något som jag egentligen borde vara stolt över men ibland känner man sig lite nere och det har jag gjort sedan jag fick den förbaskade "rosa" lappen i brevlådan så sent som den 28 mars 2011...

Men det var inte det vi skulle prata om idag. Vad jag vill prata om idag var om min upplevelse att skriva Högskoleprovet, ett prov som är superhemligt och supersvårt för att tillägga den faktorn...

För det första, provet "går inte att plugga till" säger en del. Andra säger att det går att få i sig "Högskolekunskap" och det kan jag hålla med om.

Vad som gör detta prov mer unikt är att för varje år så ändrar de "tema" för de olika delproven och det är ju iförsig alldeles självklart att byta teman men det varierar från prov till prov...

Iår kan jag säga var en "enklare" men fortfarande "svårbegripligt" version av provet jag gjorde 2009 och det kanske var en lättnad med tanke på att jag kunde en del svar som jag "tror" får också rätt på dem...

Det som bekymrade mig mest var som sagt tidigare, (DTK) delen som står för Diagram, Tabeller och Kartor, med andra ord, Statistik. Och DTK står inte för DATORTEKET om ni undrade...

Och den kanske mest frustrerande delprovsmoment var Kvantitativa resonemang eller (NOG) som de kallar det så fint och vilket sammanträffande eller hur? Det var en av de sjukaste "logik" kunskap som någonsin har existerat och vi får tacka den antika Grekland för detta eftersom det var deras filosofer som kom på många utav våra matematiska problem som vi alla någongång i våra liv, måste lösa...

 

Kunde det inte finnas en enklare variant på att lösa matematiska begrepp? Och såg jag någon matematik utöver hela provet... Bara EN GÅNG under DTK-delen men fasiken inte i NOG delen... Om de kallar EKVATIONER för MATEMATIK, ja då är det illa. Men ta inte illa upp, detta är en granskning av mig, Edison, en galen jävel på detta jordklot som anser att EKVATIONER inte tillhör MATEMATIK överhuvudtaget bara för att du påstår skriva in en BOKSTAV i ett MATEMATISK problem därefter resolverar du problemet men inser snart att det är ytterst omöjligt eftersom en BOKSTAV inte har MATEMATISKA siffror i den om du inte räknar ALFABETET en gång och kontrollerar att BOKSTAVEN X är den 24 i ALFABETET och kan då BOKSTAVEN X vara siffran 24 i alla "deras" frågor??

Ja, jag vet, jag är dum i huvudet när jag beskriver detta men, om inte jag får filosofera utöver mina idéer, hur kommer det då sig att folket under antikens Grekland fick filosofera nästan varje dag och komma på "fina" idéer som nu vi alla människor utnyttjar?...

Jag vet inte om jag kritiserar detta men VAD JAG VET är att EKVATIONER, det är sablans svårt...

 

Och nu snackar vi om att filosofera eller hur?

Jag kommer ihåg en gång i gymnasiet eller "skolan" om ni nu vill jag ska kalla den så för det är var det är: En skola där vi lär oss någonting eller hur??** ÅH GUD SÅ MÅNGA TOPICS!!! I LOVE IT!!! Älskar att skriva men LUGN EDDIE, LUGN!!!!

Vi hade en Lektionskurs som råkade just heta; Filosofi. Och vad jag förstår så läste vi bara om det som vi tydligen inte hann med om på geografilektionerna dock en aning filosofi fick vi ut i alla fall...

Jag trodde jag var "unik" när det gällde filosofi och jag minns att jag skrev ett tre sidor långt arbete om vi var ett par "dockor" i samhället och det fanns EN PRESIDENT som styrde samhället, då skulle det lika gärna vara "THE SIMS" aspekten och det var ett klokt arbete ansåg ju jag... Men min lärare ansåg sig inte "förstå" vad jag egentligen menade men "skiten" eftersom det var så jag fick se från hennes min efter det att vi hade diskuterat betyg framför näsan på mig och en annan klasskamrat som också trodde jag skulle få ett MVG i slutbetyg i Filosofi men vad fick jag? Ett G. Ett simpelt G som lika gärna kunde ha varit något i denna stil: "Här får du ditt betyg, så dra åt helvet nu (:"

Och detta var nog ett litet exempel på hur mina "filosfiska" tankar kunde ha sett ut, lite "lousy" med just "The Sims" aspekten men ungefär något i den stilen skrev jag just om...

Men inte bara det, massor med andra arbeten skrev jag och det vara alltid samma svar jag fick från min lärare: "Jag förstår inte dig eller så förstår du inte mig och mina uppgifter"... What a piece of f*cking bullf*ck...

 

Ja, denna event har gått, jag kunde inte göra något mer eftersom Filosfi var en halv termin bara och tid fanns inte för att korrigera de "misstag" jag gjorde.

Så sedan dess har jag försökt att förbättra min filosofi, men det har jag totalt misslyckats med eftersom jag inte ens vet vad FILOSOFI innebär och jag orkar inte rabbla upp en massa struntprat just nu eftersom jag dör av hunger just nu...

 

Men för att sammanfatta det hela: Högskoleprovet var inte en "besvikelse" som jag hade tidigare trott. Jag kunde en del frågor andra inte. En förbättring med andra ord. 

Och att filosofera, det är andra bra på men inte jag, tydligen...

 

//Eddie

//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0