Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddie hatar Astma

Hej och välkomna till Eddiemans Fredagspub, min personliga blogg på nätet.
Idag är det en fantastiskt (kall) lördagsmorgon. Men inte så kallt så man fryser ihjäl sig i alla fall.
Dagens ämne eller "topic" såsom jag brukar kalla det kommer att handla om det lidande som jag har stått ut med (som värst) denna vecka och det är Astma...
Ni vet redan säkert att jag berättat om mitt lidande utav astma tidigare men det är vinterperioder nu och på något sätt måste Astma-triggern aktiveras då och det blir ett helvete att försöka överleva vintern med denna inflammatoriska sjukdom.
Inte lider jag bara utav allergiska och astmatiska besvär, jag lider också utav ansträngningsastma och det är en plåga som jag ibland inte står ut med... 
Vad jag har förstått så finns det alltså två typer utav astma, varav ordet astma är ett samlingsbegrepp och astma i sig är ett syndrom; Allergisk astma vilket triggas igång om man är allergisk mot t.ex pollen, pälsdjur och nötter och icke-allergisk astma vilket triggar igång astman om du är extra känslig mot kyla, rök eller starka dofter såsom parfymer...
Vad jag vet så lider jag utav dessa två faktorer vilket gör bara sakerna värre...
Jag lider dessutom utav ansträngningsastma vilket triggar astman genom häftiga rörelser osv... 

Det är så himla jobbigt att leva med astman ibland. Eftersom jag är allergisk mot pollen så blir det besvärligt under våren att leva med astman för då blir bara plågorna värre. Andningsbesvär och behandling står i princip på schemat varje dag under vårperioden och även nu också under vinterperioden... Men vad får vinterperioden att kännas så hemsk för? Och varför får du astmabesvär under vintern?
Egentligen har detta inte varit en plåga förut utan detta blir egentligen en kommande faktor då och då. Förra året var detta inte ett problem under vintern fast jag vart riktigt dålig en gång då jag vart extremt förkyld och hostade sönder mina lungor att jag behövde behandling ganska snabbt.
Men i år så blir det tydligen astmabesvär och det hade inte triggats igång om jag inte hade varit på ställen där allergiska faktorer fanns på plats... Hmm, vart ska jag börja med när jag nämner detta...?

Många utav mina vänner idag har husdjur som familjemedlemmar... Katter och hundar med andra ord... Jag gillar husdjur, jag ska inte säga mer om det men jag är tyvärr allergisk mot dem... :(
Inte bara allergisk mot dem, jag får astmabesvär direkt när jag kommer i kontakt med dem vilket betyder att jag får vara extra försökt när jag vistas i dessa områden. Jag har dock varit duktig med mina astmabehandlingar men det gick inte förra veckan då när jag skulle vistas en stund hemma hos några kompisar. Efter drygt en timma började jag känna att det var tungt att andas och jag behövde ganska snart frisk luft och därför sökte jag mig vid balkongdörren som stod öppen och "chippade" då och då med luft.
Saken var ganska tydlig, allergiska besvär triggar igång astman och jag blev sjuk återigen...
Det är så tråkigt för många utav mina vänner idag har djur och det hade varit trevligt om man själv hade djur men kommer troligtvis aldrig kunna ha ett husdjur hemma tack vare min inflammatoriska lungsjukdom om man nu få kalla den så för det är precis vad det är, besvär i luftrören och lungorna där det blir tungt att andas...

Därför har denna vecka bara bestått utav andningsbesvär och elände tack vare den där hemska allergin mot husdjuren och den där otroligt hatade astman som jag kommer att lida av resten utav mitt liv...
Det finns inget botemedel mot astman egentligen. Det finns behandlingar som dämpar besvären där man kan återigen gå till det normala livet genom mediciner men detta är dock bara tillfälligt innan man återigen känner besvären utav astman och då måste man behandla den igen...
Med andra ord så kan man säga att det är en kronisk inflammatorisk sjukdom där besvären kommer med jämna mellanrum och det är svårt... Men detta är då min uppfattning utav astman, jag har försökt att leta fram svar om det verkligen är en kronisk sjukdom, jag kanske ska ta och fråga min lärare i skolan om det, detta kanske hjälper mig mot ett resultat och förhoppningsvis en forskningsfråga för sådana som tänker fördjupa sig mer om astman och tro mig, jag är redan villig att hjälpa till att finna fram både frågor och svar som har med denna astma. Tänka sig om det fanns ett botemedel mot astman en vacker dag? Det hade varit något och det skulle definitivt hjälpa människor och det skulle dessutom vara något steg för framtiden eller hur?

//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0