Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Hårproblematik...

Hej. 
En sak jag funderat på väldigt länge är den negativa faktor som uppstår jämt när jag har långt och krulligt hår. 
Okej... Kanske en liten sak att fundera på kanske ni tycker men nej... Det har varit en av mina absolut värsta "problem" som präglat mig i så många år och jag tycker det borde få ett slut... 
Det började förstås i dem yngre dagarna när mina föräldrar ansåg att "kort" hår alltid var "snyggare" eller "finare" att ha.
Min teori till varför de ansåg att kort hår var finare, i alla fall enligt min fars sida, är att de själva har haft långt eller lockigt hår under deras yngre dagar och vill absolut inte att deras barn ser likadana ut eller använder sig utav den gamla stilen. De vill att sina barn ser utåtriktade ut, attraktiva och framgångsrika. Jag håller med om att man ska ha ett framgångsrikt liv men det kolliderar hela tiden med vissa sociala interaktioner, varje dag, andra problem dyker upp och i detta fall, även utseende spelar roll för att försöka "frambringa" ett framgångsrikt liv. Jag tänker specifikt på vissa arbetsplatser där arbetsgivaren vill att man ska vara formellt klädda och se attraktiv ut för att få jobbet. Jag minns att även Arbetsförmedlingen har sagt och informerat om detta, speciellt på kontorsjobb gäller detta. Men nu snackar vi inte om att skaffa sig ett formellt jobb. Vi snackar om mitt hår och hur "fult" det ser ut när jag har lockigt och tjockt hår, speciellt för min familj. Min far hatar det vet jag. Han blir alltid så sur och visar elakt beteende mot mig när jag har lockigt och tjockt hår. Mina syskon gör alltid narr av mig när jag har det och skriker skällsord. (förekommer dock sällan men det händer).
 
Det är därför jag alltid brukar dölja mitt hår/huvud med en mössa, keps eller annan huvudbonad bara för att undvika att konflikter uppstår mellan mig och vissa personer i min närvaro. Det är dock tråkigt med tanke på att hår, egentligen, inte borde vara ett problem som förstör familjerelationer men det har gjort det, jag känner det ibland och därför är det en befrielse när jag "rakar skallen" och det är ibland också en underbar känsla.
Det finns dock för många fördelar med kort hår, som jag nämnde tidigare om de formella kraven inom arbetsmarknaden eller yrken som kräver formella aspekter. Men också för attraktivitetens skull och så vidare...
Hår borde egentligen inte vara ett sådant stort problem men det är det tyvärr, i alla fall enligt mig, för tjockt och krulligt hår accepteras tyvärr av ingen.
Så kanske det inte var i grundskolan men ju äldre man blev blev hårproblematiken bara större och större, på grund av mitt tjocka, lockiga och krulliga hårstil.
 
//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0