Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Fakta: Eddiemans Beatbox is Born (del 2)

Godkväll och mycket välkomna ska ni vara till Eddiemans Fredagspub, Eddies personliga blogg på nätet. 
Idag fortsätter vi med vår undersökning om beatboxandet och hur den påverkat mitt liv. Igår fick vi lite allmän information om beatbox-kulturen och vad den hade i bagaget, främst i USA och i Storbritannien eftersom det är där som de flesta mest kända beatboxare gjort sig stora idag. 
Här i Sverige vet jag dock inte så mycket om beatbox-kulturen men vad jag vet så har den alltid varit låg men det finns beatboxare i Sverige vilket måste poängteras eftersom jag ändå skulle ha fått en så kallad "beatbox-battle" vilket inte blev av eftersom just den personen var frånvarande den dagen då eventet ägde rum och därför vart tyvärr personen diskvalificerad. 
 
Men vart ska vi börja egentligen? Hur ska jag försöka att komma ihåg hur allt började egentligen? Jag tror jag funnit svaret, genom en gammal bild från Arboga Ungdom.se som då var en sida jag besökte mycket eftersom det var även då jag fortfarande var med i bland annat Ungdomsfullmäktige och annat som involverade kring mina fritidsintressen och ungdomar. 
Foto: Arbogaungdom.se 2009

Vad som tas upp på bilden som en extremt kort sammanfattning är att 1, 2004 är startpunkten för mitt beatboxandet, 2008 och 2009 var helt enkelt "guldåren för mitt beatboxande" vilket jag berättar så småningom varför och den "kritik" som jag oftast fick var helt enkelt beroende på faktorer som hela tiden dök upp när jag till exempel oftast stod och gjorde det själv utan assistans från brodern och den lilla erfarenhet jag hade kring dessa unika stilar då, och detta var även innan jag vart diagnostiserad som astma-sjuk (astma bronchiale). 
 
[Beatbox-intresset föddes]
Som sagt, år 2004 är alltså startåret för intresset och jag beatboxar vart jag än gick och sakt men säkert utvecklar min egen stil och kan för det mesta grunderna för beatboxing och började småuppträda i bland annat lokala skolorna och gymnasiet. Det som bilden ovan säger också är att min broder upptäckte just hemsidan The Human Beatbox  och lärde sig att utöva beatboxandet genom de olika videor och listor och även texter som förekommer på hemsidan och han visade sina nya tricks till mig och jag fångar upp det och tänker att det vore något så fantastiskt att hålla på med så jag helt enkelt lärde mig mycket från honom och det var också så som vi vart även tilldelade våra "unika" beatbox-namn; jag döpte om mig till Eddiemans Beatbox. 
Foto: Vasagymnasiet 2005
På bloggen finns dock inte så mycket noterat om Eddiemans Beatbox mer än att just den "karaktären" eller personan finns förklarat i en artikel som jag skrev om de olika karaktärerna som utvecklades genom detta intresse vilket måste poängteras att dessa karaktärer skapades endast för att fylla i "historieboken" och dels också utveckla mitt intresse för beatboxandet. Det kanske låter småluddigt när jag försöker förklara det men det är ungefär så som det hela började egentligen. Bilden ovan visar ett exempel på hur man kan blanda ihop beatboxandet med musikintresse och det var precis det som jag gjorde då eftersom jag ville att dels få publicitet och dels också att människor får en allmän vetskap om vad beatboxing är för något och det var precis det som jag försökte göra. Och detta mina kära läsare är vad jag kallar för "guldåren för beatbox". 
 
[Guldåren för beatboxen 2005 - 2007]
När det gick som bäst för mitt beatboxande och att se världen från ett annat perspektiv var bara början när jag väl hade min bror vid min sida som vi oftast beatboxade tillsammans och utvecklade egna stilar och det var även så som jag och brodern fick ett erbjudande av Arboga kommuns karnevalsförening 2005 där vi fick ställa upp som offentliga beatboxare tillsammans med dåvarande lokala artistgrupper som Antisilence och A.L.B (Arboga Latino Boys). 
Foto: Arboga kommun

Samma år fick vi även ett erbjudande att få visa upp våra nya intressen till den lokala föreningen som Arboga har för salvadoranerna eftersom de arrangerar varje år en kulturdag dedikerad till hemlandet El Salvador där Sverige och El Salvador har någon form utav kontakt och eftersom de hade även hört om vårt beatboxande var det även en mycket trevlig idé att beatboxa för dem också vilket också var en stor succé, eller ja, alla våra tidiga spelningar hade hittills varit utan några problem och för det mesta fick vi många applåder från publiken som hade aldrig sett detta live. 
Foto: Arboga tidning, 2006 (ignorera vattenstämplet, har ingenting med detta att göra..)

Och det sista som man kan notera under år 2007 innan allt faller i bitar är när jag tillsammans med rektorn på Vasagymnasiet gör en spelning för studenterna (under samma identitet förstås). Det började helt enkelt med en simpel fråga från rektorn som hade en brilliant idé om att lycka till studenterna genom ett oförglömligt uppträdande med mitt beatboxande och hans unika rap som han hade lyckats skapa. Och även denna föreställning var lyckad eftersom det var ett unikt koncept; ingen hade gjort någonting liknande innan PLUS att man får vara med Vasagymnasiets rektor och beatboxa är något som inte görs ofta. 
Foto: lokal bild från föreställningen. 2007
[Utveckling av karaktärer]
Många andra liknande föreställningar hade arrangerats men dessa ovan är viktiga och de största höjdpunkterna för hur allt egentligen började, hur det hela utvecklades och sorgligt nog avslutas genom dåligt planerande och även "tråkig" publik som gjorde att man inte längre ville hålla beatboxen i fokus. Men det är inte här jag avslutar konceptet, det är här som jag utvecklar det ännu mera och samtidigt utvecklar en annan persona som senare skulle kallas för Big Eddie och Eddieman. 
 

Så detta var del två utav min lilla undersökning om beatbox. Vi har tagit upp historia om beatbox och idag tog vi upp hur allt egentligen började och skapandet av "Eddiemans Beatbox" en lokal beatboxare från Arboga gör sin röst hörd genom sitt beatboxande. I del 3 tar vi upp utvecklingen av Big Eddie och Eddieman och fördjupar oss ännu längre in i det som skulle påverka mitt liv, eller ja, delar utav mitt liv. Jag har det fortfarande i hjärtat men inte lika stort längre som då. Och sedan om allt går som planerat undersöker vi faktorer som tvingar mig att avsluta mitt beatbox-intresse i del 4. 
 
Ha en fortsatt trevlig tisdagskväll! 
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0