Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Förstår du, Eddie?

Foto: Eddie tröstar en ungdom. 
Jag har alltid trott jag var en stor tänkare, en som ställde en massa frågor. Problemet med det är att jag ställer frågor som inte har några svar över huvud taget.  Det är så jag ser det egentligen. Men en tänkare ställer en massa frågor som handlar om logik och intellekt vilket inte stämmer med mina frågor och värderingar. Därför har jag idag i alla fall förstått att jag inte är en "filosof" idag utan mer som en "onödig" tänkare. 
 
Varför ställer jag dessa frågor och dessa slutsatser? För det första så påverkar min intellekt detta. Jag är inte smart och jag är heller inte ett geni. Jag föddes inte med dessa gåvor. Jag föddes med viss problematik att förstå saker och ting. Jag tror det eftersom det är mycket som jag till exempel idag har svårt att förstå när någon eller några gör vissa påpekanden och uttal att jag faktiskt måste fråga vad det egentligen betyder vilket för många borde vara en självklarhet för att jag förstår det enligt dem. Men ibland fungerar det inte och jag har det svårt att förstå syftet eller poängen med det. 
 Foto: Tänker du?
I skolan eller under en utbildning verkar det som om jag förstår vad min lärare säger men när jag läser litteraturen visar det sig vara ett helt annat språkbruk än vad läraren har vilket också försvårar för mig att förstå igenom mig litteraturen. Därför ställer jag mig frågan om jag är "dum" och då menar jag om jag saknar förmågan att förstå? Jag förstår precis vad läraren säger och jag försöker åtminstone förstå vad det står i litteraturen men är det i så fall, problemet med det att; det tar längre tid för mig att processera det hela i hjärnan för att förstå meningen? Och när någon samtalar med mig om något ämne men sedan ställer en följdfråga och jag är helt oförberedd eller inte kan svara på det fast jag egentligen borde kunna och samtala med denne om den frågan? 
 
Inte är vi alla perfekta även om vi nu skulle önska oss det men jag har verkligen haft problem med detta och det är nog därför som jag aldrig är bra när det gäller att argumentera om något. 
I gymnasiet togs detta hela tiden på prov och det märktes nog vilka det var som alltid var nere eller inaktiv under de, för att inte säga onödiga; konstiga debatter klassen brukade ha om precis vad som helst. Det kanske var bra att dessa debatter och argument fanns men det var verkligen inga debatter eller argument att snackas vid ett vanligt möte med folk eller personer som man tycker det känns tryggt att samtala med. 
Vad jag försöker säga är att det var inga samtal som man verkligen var väl pålästa i. Oftast var det just sådana diskussioner i klassen vilket egentligen inte borde diskuteras vid, det som egentligen skulle ha diskuterats om är det som vi var tvungna att läsa till på under till exempel läxförhören för det var just det som man verkligen var eller kunde varit pålästa under.
För er som har svårt att förstå vad jag menar; jag förstår precis. Det är svårt att försöka förklara detta för er men har man dessa tankar och funderingar i min hjärna... 
 
Nu, för att återkomma till syftet med hela detta inlägg...
"Det är många gånger jag ställt mig denna fråga och alltid kommit till konklusionen att jag inte är det på grund av en enda sak som kanske kom att påverka mitt liv: resultatet jag fick i filosofikursen i gymnasiet." 

Det var egentligen så jag tänkte börja mitt inlägg för idag men valde att placera den längst ned eftersom filosofi kopplat med detta inlägg kanske inte har en sådan relevans som jag först trodde med tanke på att det egentligen skulle bara handla om just det resultatet och varför jag inte är en sådan stor tänkare som filosofer är. Även om jag började inlägget med att berätta att jag inte är en stor tänkare eller en "filosof" utan bara en "onödig" tänkare så ställer jag mig själv en massa frågor som jag kanske försöker besvara. Med kanske i meningen betyder det att det är ganska vagt med tanke på att jag inte har en susning på om det skulle stämma överens om jag pratade med en som har kompetens i just ämnet filosofi. Och det är precis vad jag tänkte komma fram till.
 
Jag har inte förstått poängen med filosofi och därför har jag aldrig förstått det hela med att vara "en stor tänkare". Jag tänker men det är tankar och idéer som kanske inte finns inom den filosofiska världen. Här igen säger jag "kanske" på grund av att det är ett ganska så vagt ställningsåtagande av den enkla anledningen till att jag inte läst filosofi sedan jag fick det i slutbetyg i gymnasiet
 
Jag borde öka mina kunskaper i ord och förståelse. Det är den enda konklusionen jag kan dra av just nu med tanke på det ordförråd jag har idag är mycket svagt, trotts att jag läser på högskola, så är det väldigt svagt ordförråd. Jag är dessutom politiker så jag borde egentligen vara påläst och väl förberedd men det är jag verkligen inte så mycket som jag verkligen önskade. Men ni vet nog nu säkert på varför om ni läser lite mer om mig just nu eller i framtiden. Och det går bra att fråga mig också om något. 
 
Nå, vad fick jag för slutbetyg i filosofi på gymnasiet? Ett simpelt G. Ett godkänt. Varför? Jag vet fortfarande i dagsläget inte varför jag fick det. Min lärare kanske meddelade det just vid det tillfället men tror ni jag kommer ihåg det? Det kanske finns på papper men då är det som sagt att leta. Men jag kan dra fram min egna slutsats till varför jag fick det betyget;
 
"Jag känner att jag inte har precis förstått konceptet med filosofi och filosofiskt tänkande samtidigt som jag läser mina egna rader och sedan drar slutsatsen till att du saknar grunder samtidigt som de är vaga vilket kan konfundera läsaren i vad du egentligen vill med ditt påpekande."

Nå, förstod ni vad jag menade där? Precis. Nu förstår ni varför jag är en sådan usel tänkare och det på "hög" nivå. 
 
Trevlig lördag på er. 
 
//Eddie
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0