Eddie Henríquez | Skapa en profillänk
Eddiemans Fredagspub - *** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Eddiemans Fredagspub

*** Eddiemans Fredagspub Varje Fredag, Annat någon Annan Dag ***

Spelföreningen The Odd One's

"Syftet med föreningen är att få aktiva ungdomar, sysselsättning, spela svenska och internationella brädspel, rollspel, e-spel och live samt att arrangera studiecirklar i en drogfri miljö." 
Så lyder spelföreningens beskrivning och det är en trevlig förening som kom egentligen på grund av nuvarande ordförande eget initiativ. Det var helt enkelt på grund av honom, vår ordförande Tony, som skapade idén och som ville starta en egen unik förening dedikerad till ungdomarna att försöka väcka intresset för spel. 
Foto: Exempel på spel
Foto: Annat exempel på spel
Jag har tidigare pratat om utvecklingen av en spelförening i Arboga. Och idag är spelföreningen aktiv. Nu vet jag inte exakt hur många vi är men jag tippar på att vi är över 15 aktiva personer i spelföreningen (rätta mig om jag har fel!)
 
Varje lördag på Brandstas lokaler är det full aktivitet mellan klockan 14.00 tills det helt enkelt slutar. Det varierar men oftast går man hem väldigt sent på kvällen eftersom det tar tid att spela dessa olika former utav spel tillsammans med personer som man umgås med, med gemensamma intressen och det är helt enkelt huvudfaktorn i det hela; att vi har ett gemensamt intresse. Det hoppas jag i alla fall. 
 
Det finns så många spelvariationer och dessa bilder ovan är bara några exempel på just olika spelformer men de är just sådana spel som tar tid och som spelas just nu. 
 
Jag minns inte hur jag kom in i bilden men ganska så snart var jag med i denna förening också. Kanske för att jag hade ett tidigare brinnande intresse för just detta? Det har skapats en rad olika spelföreningar men alla har inte varit så lockande och givande som denna unika och verkligen förbättrade spelförening. Alla som har varit inblandade i detta tackar jag för att ni bjöd mig till denna förening. 
 
Jag hoppas i framtiden att spelföreningen arrangerar flera evenemang som lockar ungdomarna till föreningen eller också att de utvecklar nya spelvariationer eftersom ju fler spel föreningen har att erbjuda desto flera personer kommer att lockas till dessa framtida evenemang. När det var alla hjärtans dag så skrev jag på bloggen; "Ett evenemang kommer att hållas den 11 april" och det är evenemanget TableTop Day där helt enkelt brädspel kommer att belysa dagen så för er som är intresserade anmäler ni er gratis till evenemanget här. En hel dag med brädspel och annat kul. Det borde locka intressenter, åtminstone ungdomarna! 
Foto: Spelvariationer
[Jag har inte haft tur]
Under mina ungdomsdagar hade jag inte den turen att spela brädspel överhuvudtaget. Rollspel var helt uteslutet eftersom jag inte hade en blekaste aning om vad det var för någonting heller. Det är verkligen på senare år (så sent som 2014) som jag vart introducerat till dessa nya former av spel. Min familj har aldrig sett detta och skulle jag introducera det till dem skulle de genast vara fundersamma och fråga sig själva om "det gynnar dem alls". Det ÄR JUST DEN PROBLEMATIKEN jag skriver om i inlägget "What's in it for me?" Det är helt enkelt från min familj eller ursprung som jag fått den tankeställningen och undrar verkligen om det är bra i längden för mig? Just nu ser jag det som ett enormt minus. Men det var inte just detta vi skulle prata om i dagens inlägg... Tänk att mina inlägg cirkulerar hela tiden om olika ämnen... Så typiskt mig... 
 
[Det finns så många olika spelformer]
Trott eller ej, det finns många spel. För många men alla är roande och givande. Det är det som är huvudnyckeln egentligen; att man har roligt. Har man inte roligt så är det klart att det inte gynnar personen men då kan man övergå till något annat vilket inte borde vara ett problem med tanke på hur många spel som finns tillgängligt. 
 
För mig är det alltid bra om någon introducerar mig till en ny spelvariant eller liknande eftersom att som jag tidigare nämnde; att jag vart sent introducerat till just dessa spelformer och variationer att jag saknar kunskap om spelens olika spelformer och regler. Det är just det som jag har svårt med, att förstå spelens olika regler men alltid har det funnits någon som lärt mig dessa regler och vid varje nytt spel så brukar det finnas någon som lär ut spelens regler och spelform, en ledare av något slag som berättar det vid start så det borde inte vara ett problem egentligen. Så länge man har roligt i slutändan är det viktigaste som jag tycker spelföreningen lyckats med. 
 
 
Denna lördag som kommer är det ungdomarna från ungdomsfullmäktige som kommer att arrangera ett lokalt LAN som syftar på att ungdomarna spelar PC-spel, e-spel eller liknande via datorer som deltagarna tar med sig och spelar tillsammans i lokalen. Som sagt, detta kommer att hållas på Brandsta och de börjar spela på fredagen och evenemanget startar klockan 18.00. 
 
Sammanfattningsvis säger jag bara att det är väldigt bra att det finns en aktiv förening som handlar om spel. Som sagt, hade det inte varit på grund av initiativet från vår ordförande Tony hade nog inte spelföreningen varit aktiv idag vilket hade varit synd. Men den är aktiv! Så kom och "joina" oss om du vill eller kom på ett besök.
//Eddie @ Eddiemans Fredagspub 2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0